Według bardzo starej legendy były czasy, gdy na ziemi szalały niszczycielskie hordy demonów pod władzą piekielnego Lorda Malghazara. Niczym zaraza roiły się i przemieszczały, burząc po drodze wszystko, co udało się zbudować człowiekowi. I choć wojna wydawała się bezsensowna, a sprawa z góry przegrana, z ruin starego świata powstali wielcy bohaterowie. Nieustraszeni przedzierali się przez zastępy i dzielnie walczyli tak długo, aż udało im się dotrzeć do samego Malghazara. Dzięki odwadze, szczęściu i potężnej magii pokonali władcę demonów i uwięzili go na wieki w zapieczętowanym sarkofagu, ukrytym głęboko pod ziemią. Na powierzchni zaś zbudowano miasto, które miało przypominać kolejnym pokoleniom o heroicznym czynie przodków. By już zawsze stanowiło bezpieczną przystań, nadano mu nazwę.

Nastał pokój. Minęły wieki. Sanctum się rozwijało. Malghazar czekał.

Jak to zwykle bywa, wraz z upływem lat pamięć o tragicznych wydarzeniach stopniowo się zacierała. To, co do tej pory było żywą jeszcze historią, stawało się już tylko przerażającą legendą. Sarkofag został zapomniany, a Sanctum po latach świetności otrzymało nowego władcę - tyleż słabego, co głupiego. Król Yurik, człowiek marnej woli, nie był w stanie oprzeć się podszeptom Malghazara i choć rządził królestwem obfitości, zapragnął mieć jeszcze więcej. Opętany marzeniem o nadludzkiej mocy, która tylko czeka na uwolnienie, zarządził poszukiwania tego, co od lat spoczywało uśpione pod miastem.

Wizje Yurika ziściły się - król własnoręcznie dotknął źródła mocy i złamał pieczęć, która chroniła świat.

Sarkofag został otwarty.


Rozgrywka

Sanctum to rywalizacyjna gra przygodowa przeznaczona dla 2-4 osób, która niezwykle trafnie przenosi na planszę rozwiązania znane z gier komputerowych i RPG. Zainspirowana gatunkiem hack-and-slash, pozwala uczestnikom na ścieranie się z napotkanymi potworami i rozwijanie w ten sposób umiejętności postaci, by jak najlepiej przygotować je do kluczowego starcia. Na początku rozgrywki uczestnicy wybierają bohaterów, w których się wcielą, a następnie zdobywają kolejne poziomy poprzez walkę z pomniejszymi demonami. Punktem kulminacyjnym zabawy jest epicka bitwa z Lordem Malghazarem.

Podczas swojej tury każdy z graczy może wybrać i wykonać jedną z trzech dostępnych akcji:

  1. Poruszanie się po okolicy i przyciąganie demonów. 
  2. Walkę, która pozwoli na zdobycie umiejętności i sprzętu. 
  3. Przerwę, podczas której możemy przejrzeć i dobrać ekwipunek, aby był jak najbardziej efektywny.

Poruszanie się

Z każdym krokiem wykonywanym podczas akcji poruszania się, uczestnik zbliża się do Lorda Malghazara, a tym samym do ostatecznego starcia. I choć ruch oznacza standardowe przemieszczanie się pionkiem po planszy, wpływa on również na pojawianie się nowych przeciwników.

Gdy stawiamy swój pionek na kolejnym polu, dobieramy i wykładamy na planszę tyle kart demonów, ile wskazuje symbol. Przeciwnicy danego typu pojawiają się pojedynczo lub po dwóch. Wyjątkiem jest pole rozpoczynające nowy etap podróży, do którego przypisana jest aż pięć demonów!

W tym miejscu zaczyna się podejmowanie najważniejszych decyzji, które będą miały wpływ na całą rozgrywkę. Gdy demony się pojawią, musisz zdecydować, z którymi chcesz wejść w bezpośrednią interakcję. Wolisz walczyć z hordą mniejszych przeciwników, a może zmierzyć się z jednym, ale znacznie potężniejszym? Przy wyborze musisz pamiętać zarówno o swoich możliwościach, jak i spodziewanej nagrodzie - jak to zwykle bywa, silniejsi przeciwnicy przyniosą bardziej wartościowe przedmioty.

Ekwipunek, który możesz otrzymać podczas gry jest bardzo zróżnicowany, warto więc zaopatrzyć się w różne rodzaje przedmiotów. Informację o tym, jaki rodzaj łupu możesz otrzymać podczas walki znajdziesz w lewym górnym rogu karty demona.


Walka

Jeśli znasz już swoich przeciwników, możemy śmiało przejść do kolejnego ataku, jakim jest walka. Ale zaczekaj jeszcze chwilę, nie wyrywaj się do bitwy! Aby skutecznie pokonywać demony, musisz się najpierw przygotować. Jeszcze zanim pojedynek się rozpocznie, możesz wypić dowolną liczbę mikstur i użyć dowolnych umiejętności, które aktywują się przed walką. A gdy będziesz gotów, rzuć kostką i zobacz, co się wydarzy!

Aby pokonać demony na planszy bitwy, musisz przypisać im kości o wartościach identycznych z tymi, które znajdują się na ich kartach. Na samym początku zabawy masz do dyspozycji tylko dwie kości, ale wraz z rozrastaniem się ekwipunku, Twoja siła rażenia również będzie rosła.

Jeśli udało Ci się trafić demona, ale nie masz wszystkich kości potrzebnych do jego zabicia, nie martw się - obrażenia zostały zadane, a w kolejnej rundzie przeciwnik będzie znacznie słabsze. Pamiętaj jednak, że wszystkie potwory, które pozostaną przy życiu na koniec Twojej tury, zadadzą Ci obrażenia!


Ciąg dalszy nastąpi...

Choć wydawać by się mogło, że pojedynki w Sanctum są w rękach ślepego losu, nic bardziej mylnego! W grze znajdą się elementy, które pozwalają wpływać na fortunę znacznie bardziej, niż się spodziewasz! Ale o tym opowiemy następnym razem.