Takenoko (2014)
Kto poskromi głód pandy?
Nakład wyczerpany
data dodruku nieustalona
Dawno, dawno temu na dworze cesarza Japonii… Po długiej serii sporów relacje dyplomatyczne z Chinami w końcu się poprawiły. Aby odpowiednio uczcić to porozumienie, chiński cesarz ofiarował japońskiemu władcy święte zwierzę – dużego misia pandę, symbol pokoju.
W grze Takenoko wcielamy się w przedstawicieli cesarskiego dworu, którym została powierzona opieka nad cennym podopiecznym. Z pomocą ogrodnika będziemy pielęgnować pola bambusa, nawadniać je i uprawiać, by zaspokoić niemal nieskończony apetyt pandy. Zwycięży ten, kto okaże się najskuteczniejszy w realizowaniu rozmaitych celów wskazanych na specjalnych kartach.
Na czym to polega?
Sercem Takenoko są karty celów. Z jednej strony gra jest wyścigiem, bo nie ma określonej liczby tur – kończy się w momencie, gdy jeden z graczy zrealizuje określoną liczbę zadań. Cele mają jednak swoją wartość punktową, więc zasada „kto pierwszy, ten lepszy” nie zawsze obowiązuje.
Karty celów występują w 3 rodzajach:
- Cele pól przedstawiają konkretny układ kolorów pól, który musi się pojawić na stole.
- Cele ogrodnika wskazują bambusy określonego koloru i wysokości, które musimy wyhodować na płytkach.
- Cele pandy wskazują zestawy pędów bambusa, które musimy zebrać z płytek.
Aby zrealizować wylosowane zadania (oraz te, które dobierzemy w trakcie gry) gracze mają do dyspozycji szereg akcji. W swoich turach możemy dobierać kolejne płytki pól i umieszczać je w wybranych miejscach, nawadniać je, uprawiać z pomocą cesarskiego ogrodnika, by wyhodować odpowiednie rodzaje bambusa, a także kierować ruchami pandy, która będzie obgryzała wyrośnięte pędy.
Dlaczego pokochasz tę grę?
- To prosta, a jednocześnie wielowymiarowa gra rodzinna o uroczym klimacie. Któż nie chciałby zaopiekować się uroczym misiem?
- Rozgrywka w przyjemny sposób balansuje elementy losowe oraz strategiczne, co lekko wyrównuje szanse podczas rozgrywek z dziećmi.
- Różne rodzaje zadań do wykonania pozwalają graczom na wypróbowanie rozmaitych strategii, a dodatkowo sprawiają, że zawsze jest coś do zrobienia. Jeśli nie uda nam się wykonać zaplanowanego ruchu, inny również może przybliżyć nas do zwycięstwa.
- Pole gry jest całkowicie modularne i gracze tworzą je za każdym razem od nowa. Dzięki temu nie ma dwóch identycznych partii a kolejne rozgrywki pozostają atrakcyjne.
Gra została nominowana do nagrody Gra Roku 2015 - dla najlepszej gry planszowej wydanej w Polsce.
Ważne informacje
- autor:
- Antoine Bauza
- wydawca:
- Rebel
- podmiot gospodarczy:
- Rebel Sp. z o.o., ul. Budowlanych 64c, 80-298, Gdańsk, Poland, wydawnictwo@rebel.pl
- informacje dot. bezpieczeństwa:
- Posiada logo CE. Nie nadaje się dla dzieci w wieku poniżej 3 lat. Zawiera małe elementy - ryzyko zadławienia.
dodatkowe pliki do pobrania:
zawartość pudełka:
- 28 płytek pól uprawnych
- 28 zielonych pędów
- 26 żółtych pędów
- 24 różowe pędy
- 20 kanałów nawadniania
- 9 usprawnień
- 46 kart celu
- 4 plansze graczy
- 8 żetonów akcji
- kość pogody
- figurka pandy
- figurka ogrodnika
- instrukcja
Mechanika i tematyka
zwierzęta | Daleki Wschód | kostki | środowisko | rolnictwo | ruch po siatce | modularna plansza | budowanie wzorów | zbieranie zestawów | budowanie obszarów | kafelki |