Gildia Mistrzów Podziemi: Promocja i aktualizacje
O procesie pisania i wydawania materiałów na Dungeon Master’s Guild (etap V i VI) |
Etap 5: już prawie koniec!
Wreszcie otrzymasz finalną wersję swej pracy: z piękną okładką, dużym i widocznym tytułem, ilustracjami, mapami i oczywiście treścią. Poszukaj jeszcze literówek. Oceń wygląd całości. Sprawdź, czy działają hiperlinki. Może poproś kogoś, by jeszcze raz na to spojrzał, albo znajdź jeszcze jedną grupę do testów. Dobry redaktor sam zaproponuje taki ostateczny sprawdzian.
Na koniec dodaj swe dzieło do DMsGuild. To całkiem proste, wystarczy wykonywać instrukcje krok po kroku. Ładnie opisz, o czym jest twój dodatek i ustaw podgląd wybranych stron, by klienci wiedzieli, co kupują. Właśnie - kupują. Ustawienie dobrej ceny to sztuka sama w sobie. Obecnie większość autorów zgadza się, że opcja „zapłać ile chcesz” jest najgorszym wyborem. Albo rozdawaj swoje dzieło za darmo, dzięki czemu zbudujesz sobie rozpoznawalność, albo ustaw nawet niewielką cenę. Największy błądem, jaki popełniłem wydając mój pierwszy tytuł (Homeward Bound) było ustawienie za wysokiej ceny. Jeśli dopiero zaczynasz, $3 za 20-30 stron przygody to dobry start. Dostaniesz z tego 1,5 dolara od sztuki. Niestety, tylko nieliczne tytuły zarabiają naprawdę dobrze. Z informacji zwrotnej od klientów i recenzentów dowiedziałem się, że ludzie liczą strony i w przypadku przygód sprawdzają, ile godzin zabawy dostają. Ale lubią też ilustracje i profesjonalny wygląd, a to kosztuje. Uważaj, żeby nie przeinwestować. Jak wspomniałem wyżej, „informacja na okładce” czyli w naszym przypadku na stronie produktu jest bardzo ważna.
Krótki, zwięzły opis, który wypunktowuje zalety dodatku zachęci ludzi do kupna. Klienci zwykle chcą zerknąć do środka książki zanim ją kupią. DMsGuild oferuje dwie opcje: szybki i całostronicowy podgląd. Ja zwykle ustawiam możliwość obejrzenia całości w szybkim podglądzie. Tekstu nie da się odczytać, a można zobaczyć, jak prezentuje się książka w środku, jak wyglądają mapy i ilustracje. W podglądzie całostronicowym ustaw kilka wybranych stron, najlepiej ze wstępu, tak by zainteresowani mogli przeczytać streszczenie albo dokładniejsze informacje o zawartości. Uwaga: jeśli prócz pliku PDF dodajesz osobne pliki (np. mapki, handouty) zwróć uwagę, by w podglądzie ustawić odpowiedni plik. Podgląd najlepiej ustawiać już po zakończeniu procesu dodawania produktu do Gildii.
Etap 6: promocja i aktualizacje
Gdy produkt jest już na stronie, trzeba o nim powiadomić erpegowców. Nie licz na to, że będzie go długo widać na pasku „najnowsze”. Codziennie pojawia się kilkanaście tytułów i wkrótce twój zostanie zepchnięty w dół listy. Możesz natomiast umieścić informacje na Facebooku czy reddicie, ale nie przesadzaj. Sprawdź, czy w danej grupie jest to dozwolone i nie spamuj, bo osiągniesz efekt odwrotny do zamierzonego. Dlatego też cena ma takie znaczenie: tak naprawdę masz tylko jedną szansę na dotarcie do wielu ludzi na raz, wtedy, gdy po wydaniu książki piszesz o niej w mediach społecznościowych. A jeśli cena jest za duża, nikt jej nie kupi. Jeśli tytuł wzbudzi zainteresowanie, ma szansę dostać się na pasek „najpopularniejsze” co znacznie zwiększy jego widoczność na głównej stronie DMsGuild.
Jeśli masz szczęście, niektórzy kupujący napiszą ci recenzję lub wystawią ocenę. Niestety, bardzo mało osób to robi. Wysłuchaj tych opinii i rozważ aktualizację swojego działa zgodnie z ich sugestiami. Warto także postarać się o recenzję u blogerów. Już po wydaniu dodatku możesz umieścić w jego treści np. taki komunikat: „Jeśli podobała ci się ta przygoda, wróć do strony produktu i oceń go!” - i tu link do strony. Potem umieść tę nową wersję na DMsGuild.
No i wreszcie możesz skontaktować się z blogerami, podkasterami i innymi recenzentami i zapytać, czy chcieliby zerknąć na twoje dzieło. Nie wysyłaj go od razu, bez słowa. Grzecznie zapytaj. DMsGuild pozwala na wysyłanie darmowych kopii i nie ma na to limitu. Niektórzy zapytani odmówią, inni się zgodzą i zapomną, albo nie odezwą się już słowem. Przypomnij im się, jak każdy mają dużo na głowie, a czasem w kolejce kilka lub klika naście tytułów do recenzji. W międzyczasie możesz zacząć prace nad kolejnym projektem.
Podsumowanie
Napisanie i wydanie przygody to dużo czasochłonnej pracy. A kiedy twoje „dziecko” pokazujesz wreszcie światu, oczekujesz, że wszyscy się na nie rzucą i stanie się bestsellerem. Niestety, zwykle trzeba pogodzić się z faktem, że prawie nikt nie dba o zarwane na pisaniu noce czy pieniądze, które zainwestowałeś w ilustracje czy DTP. Może kupią twój dodatek, a może go zignorują. Na sukces na Gildii składa się wiele czynników i tylko nieliczni faktycznie zarabiają. Nie oczekuj wielkiego sukcesu swej pierwszej publikacji, w końcu wciąż się uczysz. Finders Keepers w ciągu dwóch lat od publikacji sprzedało 270 kopii oraz około 500 w ramach wydanego w 2018 r. pakietu prac różnych autorów. Dla porównania, Homeward Bound (moja pierwsza publikacja) od grudnia 2016 sprzedało się w 130 egzemplarzach, a wydane w październiku 2018 Options for Trollskull Manor trafiło idealnie w oczekiwania czytelników (ponad 2,000 egzemplarzy do dziś).
Mam nadzieję, że te artykuły przybliżyły ci nieco proces powstawania dodatku do RPG. Oczywiście, temat jest o wiele obszerniejszy i w przyszłości dokładniej omówię poruszane w tym tekście problemy. Na koniec najważniejsza rada: po prostu spróbuj!
Autor tekstu: Janek Sielicki
Piąta edycja Dungeons & Dragons to najnowsza odsłona najbardziej popularnej gry fabularnej na całym świecie wydawanej od 1974 roku, aktualnie przez wydawnictwo Wizards of the Coast. Aby dowiedzieć się więcej, odwiedź stronę rebel.pl/dnd
Wszystkie grafiki podlegają ostatecznej akceptacji licencjodawcy.
Dungeons & Dragons, D&D, reprezentujące je znaki graficzne, w tym smoczy ampersand, są zastrzeżonymi znakami towarowymi Wizards of the Coast LLC. ©2019 Wizards of the Coast. Wszelkie prawa zastrzeżone.