Tajemnicze zniknięcia, niewyjaśnione sprawy, sekrety, które miały nigdy nie ujrzeć światła dziennego… Kryminalne zagadki rozpalają naszą wyobraźnię od końca XIX wieku, kiedy to powstała pierwsza powieść z bohaterem-detektywem, a także „Studium w szkarłacie”, które wprowadziło do literatury Sherlocka Holmesa. Dziś jest on postacią kultową nie tylko wśród czytelników, ale też w popkulturze, głównie za sprawą swojej ekscentryczności, charyzmy i nieprzeniknionego umysłu. Nic dziwnego, że twórcy gier planszowych również postanowili wykorzystać najsłynniejszego detektywa wszech czasów i stworzyć wyzwanie inspirowane jego przygodami.


Mroczne ulice Londynu

Gra Sherlock Holmes: Detektyw doradczy po raz pierwszy pojawiła się na rynku w latach 80. XX wieku i długo cieszyła się sławą tytułu jedynego w swoim rodzaju. Dzisiejsza wersja, choć usprawniona, nadal zachowuje ten indywidualny klimat, głównie dzięki temu, że gra pozostaje całkowicie analogowa. Uczestnicy wcielają się w śledczych, którzy muszą rozwiązać konkretne sprawy, odwiedzając wybrane punkty w mieście, przesłuchując świadków i analizując rozmaite tropy. Do dyspozycji mają jedynie źródła pisane: zeznania, raporty policyjne, mapy i gazety stylizowanie na te pochodzące z epoki. To na ich podstawie decydują, za którym tropem będą chcieli podążać. Na koniec swoje wnioski porównują z wynikami pracy słynnego detektywa, Sherlocka Holmesa. 

Jedną z ważniejszych cech gry jest jej niepowtarzalny klimat, który pozwala na całkowite zanurzenie się w opowiadanej historii. Z jednej strony jest on związany ze wspomnianym już doborem źródeł, z drugiej – z niezwykle plastycznymi opisami. Emocji dodaje atmosfera rywalizacji ze słynnym detektywem i ograniczenia związane z liczbą tropów, które możemy podjąć. Na wydanego przez Rebela Sherlocka Holmesa: Detektywa doradczego składa się 10 spraw: 4 z nich tworzą kampanię dotyczącą Kuby Rozpruwacza, a pozostałe 6 to niezależne zadania – kryminalne zagadki wiktoriańskiego Londynu. Na uczestników czeka więc sporo ciekawych wyzwań. A gdy z nimi skończą, mogą skierować swój wzrok dalej, ku drugiej stronie oceanu.


Amerykański koszmar

Sherlock Holmes może nie zawsze myśli w sposób uchwytny dla zwykłego śmiertelnika, ale jednego nie można mu odmówić: kieruje się żelazną logiką. A co by się stało, gdyby spotkał na swojej drodze zdarzenia całkowicie wymykające się racjonalnemu pojmowaniu? Taki scenariusz eksplorują twórcy gry planszowej Biuro Śledcze: Śledztwa w Arkham i inne tajemnice, będącej duchowym spadkobiercą Detektywa doradczego. To samodzielne wyzwanie, wzbogacone o zupełnie nowe mechanizmy. Podczas zabawy uczestnicy wcielają się w agentów badających poszlaki w Bostonie, Arkham i innych zakątkach mrocznego świata, by rozwiązać 5 podchwytliwych, paranormalnych spraw inspirowanych twórczością H.P. Lovecrafta.

Choć tutaj również analizujemy źródła pisane, by odnaleźć odpowiednie tropy, wyzwanie, z jakim się mierzymy, ma zupełnie inny charakter. Przede wszystkim agenci będą musieli czasem porzucić chłodną kalkulację i logikę, bo zagrożenie, z jakim będą się mierzyli, nie zawsze pozostanie jasne. Biuro Śledcze działa w świecie paranormalnych zdarzeń a narrator często będzie przytłoczony własną opowieścią. Gracze również będą mieli wiele wątpliwości, a niektóre elementy spraw na zawsze pozostaną tajemnicą. To celowy zabieg, dzięki któremu gra nabiera wyjątkowego klimatu.


Którą wersję wybierzesz?

Oprócz oparcia na źródłach pisanych obie wersje gry łączy też niezwykle przystępna mechanika i możliwość zabawy w większym gronie – nawet do 8 osób. Nic nie stoi też na przeszkodzie, by rozwiązywać zagadki samodzielnie! Zasady są proste i intuicyjne, a gry są pozbawione dodatkowych elementów takich jak karty czy kości. Dzięki temu przypominają nieco bardziej rozbudowane gry paragrafowe i pozwalają uczestnikom skupić się na tym, co najważniejsze: analizowaniu tropów, omawianiu ich i wymianie myśli, która doprowadzi ich do rozwiązania.

Jeśli masz w sobie żyłkę detektywa i chcesz spróbować swoich sił w rozwiązywaniu kryminalnych zagadek, możesz skorzystać z bezpłatnych scenariuszy demo. Zagadkę „Nie ma zysku bez ryzyka” do gry planszowej Sherlock Holmes: Detektyw doradczy i wszystkie potrzebne do niej elementy znajdziesz tutaj, na samym końcu artykułu. A jeśli masz ochotę na nieco bardziej niezwykłą przygodę i chcesz zobaczyć, jak działa gra Biuro Śledcze: Śledztwa w Arkham i inne tajemnice, wybierz „Tajemnicze zniknięcie studenta”. Wszystkie szczegóły znajdziesz poniżej. Drukowaną wersję scenariusza znajdziesz też w majowym wydaniu Nowej Fantastyki!

Scenariusz „Tajemnicze zniknięcie studenta”
Autor scenariusza: Grégory Privat
Redakcja, korekta, skład: Zespół Rebel

Uwaga! Scenariusz przeznaczony jest dla osób dorosłych.

Pobierz scenariusz 

Pamiętaj! Nie czytaj ostatniej strony przed ukończeniem scenariusza!