Mocne strony i synergie

Ewoków i ich bóstwa

w Star Wars: Shatterpoint!


W dzisiejszym przeglądzie jednostek w Star Wars: Shatterpoint pozostajemy zaszyci między drzewami leśnego księżyca Endor, skąd będziemy przyglądać się kluczowym, choć zakulisowym bohaterom legendarnej bitwy. To właśnie ich działania sprawiły, że Ewokowie przyłączyli się do Rebeliantów, by wspólnie rozpocząć proces, który ostatecznie doprowadził do pokonania Imperatora Palpatine’a. Tak, tak, nie przesłyszeliście się! Wszystkie zasługi za to zwycięstwo przypisuję Wicketowi i naszym ulubionym droidom. 

Młody, ale nieustraszony wojownik Ewoków, Wicket W. Warrick, to kluczowa postać biorąca udział w ataku na generator pola ochronnego. W działania Rebeliantów zaangażował się przypadkowo – wszystko zaczęło się od tego, że natknął się w lesie na Leię Organę, która spadła ze ścigacza. Młody Ewok czuł znaczną niechęć do żołnierzy Imperium i chętnie stanąłby do walki z nimi, szybko okazało się więc, że on i Leia mają wspólny cel. Przed powrotem do domu zdążyli się zaprzyjaźnić i zastawić wspólnie kilka pułapek. W wiosce okazało się jednak, że współplemieńcy Wicketa schwytali pozostałych Rebeliantów i planują wykorzystać ich jako główne danie podczas uczty. Na szczęście kilka sztuczek Luke’a Skywalkera i imponujący występ C-3PO wystarczyły, by zapobiec katastrofie, a Ewokowie i Rebelianci wkrótce połączyli siły, stając ramię w ramię przeciwko wspólnemu wrogowi.

Mimo młodego wieku Wicket wyróżnia się na tle innych Ewoków doświadczeniem w planowaniu i wykorzystywaniu sprytnych pułapek przeciw imperialnym żołnierzom. Podobnie jak większość przedstawicieli swojej rasy, jest mały i zwinny, co pozwala mu wykorzystywać otoczenie jako kamuflaż. Właśnie z tego względu woli Ukradkowe podejście od bezpośredniego ataku. Trzymając się blisko drzew i korzystając z ich osłony, może błyskawicznie doskoczyć do wroga i ukryć się (zdobywając żeton przyczajenia) lub wykonać akcję skupienia. I choć większość Ewoków jest z natury ostrożna, Wicket wyróżnia się odwagą, która czyni z niego naturalnego Dowódcę szarży. Ta wyjątkowa zdolność pozwala jemu oraz innemu sojuszniczemu Ewokowi doskoczyć do wroga, a jeśli nadal są dostępne punkty Mocy, wykorzystać też jeden z bonusów Ukradkowego podejścia.

W krytycznym momencie walki Wicket może też zadąć w swój Róg myśliwski, by dodać odwagi sojusznikom i skutecznie przerazić wrogów. Ta zdolność ma stosunkowo wysoki koszt (wymaga zużycia punktu Mocy oraz akcji), jednak jej skutek jest natychmiastowy i wyraźny: każdy z pobliskich przeciwników, który nie jest w zwarciu zostaje przygwożdżony, a ci, którzy są związani walką, otrzymują zagrożenie, co czyni ich bardziej podatnymi na ataki. I choć zdolności te mogłyby sugerować, że Wicket jest raczej dowódcą niż wojownikiem, podobnie jak większość Ewoków ma on do dyspozycji groźne bronie w postaci Procy doskonałej do precyzyjnych ataków dystansowych i niezawodnej Włóczni przydatnej, gdy przyjdzie mu zbliżyć się do wroga. 

Styl walki Wicketa, Ostrożna czujność, wskazuje wyraźnie, że nasz nieustraszony wojownik preferuje walkę wręcz. Widać to zarówno w statystykach ataku oraz obrony walki bezpośredniej, jak i w tabelach wyszkolenia. Podczas defensywy Wicket polega na swojej Bystrości, która pozwala mu na unikanie ataków i redukowanie trafień krytycznych przeciwnika. Z kolei drzewko wyników walki oferuje nie tylko zaskakująco wysoki potencjał w zadawaniu obrażeń (zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę niepozorny wygląd naszego bohatera), ale i szereg dodatkowych opcji taktycznych, które mogą skutecznie uprzykrzyć życie przeciwnikom. Już na samym początku mamy dostęp do dwóch pchnięć i nałożenia na wroga zmęczenia lub rozbrojenia. Z kolei w drugiej połowie możemy wybrać między doskokiem i przygwożdżeniem wroga a zadaniem mu solidnych obrażeń w połączeniu z nałożeniem na niego zagrożenia. 

Nasz nieustraszony wojownik nawet w pojedynkę prezentuje się ciekawie, jednak, jak większość Ewoków, najlepiej radzi sobie działając w grupie. Może uzupełnić możliwości współplemieńców z wioski Jasnego Drzewa takich jak szaman Logray i Ewokowie tropiciele. Jednak równie dobrym towarzystwem będzie dla niego para sprytnych droidów: C-3PO i R2-D2.

Nikt nie mógł przewidzieć, że to właśnie nasi blaszani przyjaciele najszybciej i najlepiej dogadają się z mieszkańcami leśnego księżyca. A jednak! Droidy, a zwłaszcza uznany za bóstwo C-3PO, zbudowały z Ewokami szczególną więź. I choć nasz duet zwykle woli trzymać się na uboczu, pozostając w pobliżu sojuszników jest w stanie zapewnić im bezcenne wsparcie w boju. By stało się to bezpieczne, mali wojownicy chętnie będą chronić swoje Łaskawe bóstwo, przyjmując na siebie ataki dystansowe wymierzone w któregoś z droidów. Co więcej, jest to obustronna współpraca – C-3PO może w zamian uraczyć sojusznika Błyskotliwą przemową, by zapewnić mu żeton przyczajenia, okazję do wyleczenia się lub możliwość przeprowadzenia ataku.

Powszechnie wiadomo, że R2-D2 jest świetny w naprawianiu maszyn. Ale czy jego umiejętności obejmują także żywe istoty? R2, nie jestem pewien, czy to dobry pomysł, pokazuje, że tak – przynajmniej do pewnego stopnia. Ta zdolność reakcyjna pozwala sojuszniczemu Ewokowi lub Rebeliantowi, który zaczyna aktywację w pobliżu naszych droidów, usunąć z siebie dowolną liczbę stanów. Ceną jest przyjęcie na siebie drobnych obrażeń spowodowanych spięciem w narzędziach używanych przez R2-D2. Czasem jednak warto przeżyć drobny wstrząs, by później ruszyć do walki ze zdwojoną siłą!

Mimo że C-3PO i R2-D2 są jednostką dodatkową, rozległa wiedza i różnorodne umiejętności dają im dostęp do dwóch stylów walki. Z tą niecodzienną sytuacją wiąże się zdolność „Boski wpływ”. Zapewnia ona bonusy sojuszniczym Ewokom w zależności od tego, z którego stylu aktualnie korzystamy. Pozostający w zasięgu Ewokowie zwiadowcy mogą dzięki niej zyskać mobilność, a wojownicy – niezłomność.

Możliwość wyboru stylu walki odzwierciedla przejmowanie kontroli nad sytuacją przez jednego bądź drugiego droida, a każda z dostępnych opcji ma swoje praktyczne cechy charakterystyczne. Kiedy potrzebne i możliwe jest zachowanie większej ostrożności, warto wybrać To wbrew programowi – styl, który odzwierciedla awersję C-3PO do jakiejkolwiek przemocy. Dzięki niemu mamy dostęp do drzewka wyników walki, który dopiero w ostateczności pozwala na zadanie drobnych obrażeń, podczas gdy na wcześniejszych polach skupia się na leczeniu, wykonywaniu akcji i rozbrojeniu wroga. Dodatkowe leczenie znajdziemy też w tabelach wyszkolenia w ataku i obronie, ukierunkowując naszą jednostkę na działania defensywne. 

Alternatywą są Rozgniewane odgłosy, które odzwierciedlają bardziej waleczne usposobienie R2-D2. Ten styl zapewnia nieco lepsze statystyki walki bezpośredniej i drzewko oferujące nie tylko większy potencjał w zadawaniu obrażeń, ale też szansę na dwukrotne odepchnięcie wroga i nałożenie na niego zmęczenia. Inaczej prezentują się też tabele wyszkolenia, w których potencjalne leczenie zostało zastąpione doskokiem (w przypadku obrony) i szansą na zadawanie obrażeń (w przypadku ataku).


Oczywiście C-3PO i R2-D2 nie daliby rady sami wygrać żadnej bitwy, nawet pomimo pewnych umiejętności ofensywnych. Są jednak świetną asystą dla walecznych Ewoków, a ich pomoc może znacznie zwiększyć potencjał nieustraszonych wojowników takich jak Wicket. Poza tym perspektywa zobaczenia bandy Ewoków i dwóch marudnych droidów stających naprzeciw Dartha Vadera czy generała Grievousa jest naprawdę niezwykle kusząca! 

Jeśli chcesz dodać do swoich rozgrywek Wicketa, C-3PO i R2-D2, znajdziesz ich w zestawie dodatkowym Star Wars: Shatterpoint - Yub Nub, podczas gdy reszta wesołej gromadki z Endoru czeka na Ciebie w rozszerzeniu Ee Chee Wa Maa. Te i inne produkty z serii możesz nabyć o tutaj, w naszym sklepie.