Przegląd postaci w Star Wars: Shatterpoint - Wódz Chirpa i Ewokowie myśliwi
Mocne strony i synergie Ewoków w Star Wars: Shatterpoint! |
W kolejnym przeglądzie jednostek w Star Wars: Shatterpoint jeszcze raz wychylamy się zza drzew księżyca Endor, by poszerzyć naszą wiedzę o możliwościach Ewoków z wioski Jasnego Drzewa. W poprzednich tekstach poznaliśmy ich całkiem sporo, a dziś obraz dopełni wielki wódz Chirpa i towarzyszący mu dzielni Ewokowie myśliwi.
Wioska Jasnego Drzewa to piękne i fascynujące miejsce położone wysoko w koronach drzew porastających księżyc. Oferuje swoim mieszkańcom bezpieczne schronienie, szczególnie cenne w świecie wypełnionym niebezpiecznymi stworzeniami znacznie większymi od Ewoków. Na czele leśnego plemienia stoi wódz Chirpa, który wraz ze starszyzną musi podejmować wiele ważnych i często trudnych decyzji. Jego zadaniem jest ochrona społeczności nie tylko przed naturalnymi wrogami, ale też przed intruzami w postaci imperialnych żołnierzy – w przypadku tych ostatnich pomocne miało się okazać pojawienie się na Endorze grupy Rebeliantów, w tym Lei Organy. Początkowo wódz skłaniał się ku pomysłowi szamana Lograya, by poświęcić przybyszy, jednak demonstracja Mocy przeprowadzona przez Luke’a Skywalkera przekonała go, że warto przynajmniej wysłuchać ich stanowiska. Ostatecznie Chirpa zdecydował się przyjąć Rebeliantów w szeregi plemienia jako członków honorowych, a zawiązany w ten sposób sojusz doprowadził do pokonania sił Imperium w słynnej bitwie o Endor.
Podobnie jak inni Ewokowie, wódz Chirpa jest dość niepozorny, jednak absolutnie nie wolno go lekceważyć, gdyż zalicza się do najsilniejszych i najsprytniejszych wojowników. Ma duże doświadczenie bojowe, niejednokrotnie przyszło mu walczyć z rozmaitymi zagrożeniami, a do tego cieszy się dużym szacunkiem zarówno wśród plemiennej starszyzny, jak i walecznych oddziałów swojego ludu. W każdej chwili może przeprowadzić Mobilizację wioski, która zapewni wszystkim sojuszniczym Ewokom pozostającym w pobliżu dodatkową kość w rzutach ataku. Ma też wyjątkową więź z przedstawicielami swojego ludu, którzy uważają go za Obrońcę Jasnego Drzewa. Ta zdolność indywidualna pozwala mu natychmiast reagować, gdy inni Ewokowie zostaną osłabieni. W zależności od wyniku rzutu, taki sojusznik będzie miał okazję do taktycznej zmiany pozycji i szybkiego kontrataku albo oddalenia się i regeneracji.
Chirpa to niebezpieczny przeciwnik, zwłaszcza podczas walki wręcz. Dumnie dzierży swoją włócznię i wykorzystuje ją z zabójczą precyzją. Ten Ostry kij zapewnia jego atakom impet o wartości 2 – oznacza to, że podczas wykonywania akcji skupienia nasz bohater otrzymuje dwie dodatkowe kości do najbliższego ataku bezpośredniego. Co więcej, zdolność ta pozbawia cel protekcji, utrudniając mu skuteczną obronę. Jak każdy mądry Ewok, wódz niezwykle uważnie wybiera swoje cele, jest też biegły w zastawianiu pułapek i stosowaniu dywersyjnych strategii, szczególnie cennych przy walce z bardziej zaawansowanymi technologicznie wrogami. Kiedy tylko może, stosuje Ukradkowe podejście, pozwalające mu niepostrzeżenie zbliżyć się do wroga i zdobyć cenny żeton przyczajenia, by następnie przeprowadzić zabójczy atak z wykorzystaniem Ostrego kija. A jeśli wróg znajduje się zbyt daleko (lub gdy nasz wódz zdecyduje się pomóc w walce sojusznikom), Chirpie pozostaje Rzut bolasem. Ta dystansowa broń skutecznie rozproszy wroga, pozostawiając go z zagrożeniem lub przygwożdżeniem.
Wódz Chirpa potrafi z równym zaangażowaniem zastawiać metodyczne pułapki charakterystyczne dla Ewoków, jak rozpocząć nagły atak, co odzwierciedlają jego style walki. Rozzłoszczony staje się ucieleśnieniem Furii lasu, która maksymalnie wzmacnia jego statystyki walki bezpośredniej zarówno pod względem liczby kości ataku, jak i wyników w tabeli wyszkolenia. Drzewko wyników walki tego stylu oferuje ogromny potencjał w zadawaniu obrażeń, ale pozwala też nieco zmniejszyć ich natężenie w zamian za dodatkowe możliwości taktyczne takie jak nakładanie na wroga rozmaitych efektów, leczenie lub zmianę pozycji. To właśnie dodatkowe elementy i duża elastyczność drzewka wyników walki sprawiają, że styl ten jest niezwykle użyteczny, gdy w grę wchodzi poważne starcie bezpośrednie.
Jednak nasz wódz to nie tylko sprawny wojownik, ale też Starszy wioski – metodyczny, rozważny, a przy tym niezwykle skuteczny. Ten styl walki pozwala zachować dużą liczbę kości zarówno ataku, jak i obrony w walce bezpośredniej, a przy tym oferuje nieco mocniejsze statystyki w tabeli wyszkolenia w obronie, dzięki którym istnieje szansa na zmienianie krytycznych trafień przeciwnika w porażki. Ciekawie prezentuje się też tabela wyszkolenia w ataku bezpośrednim – owszem, oferuje nieco mniej trafień krytycznych w porównaniu z Furią lasu, jednak rekompensuje to bonusowymi obrażeniami. Tych ostatnich nie brakuje też na drzewku wyników walki; w dodatku przeplatają się z okazją do odepchnięcia i rozbrojenia wroga oraz nałożenia na niego zmęczenia. Samo drzewko, choć znacznie prostsze niż w przypadku omawianego wcześniej stylu walki, pozostaje ciekawe, zwłaszcza że na końcu pozwala skorzystać z którejś ze zdolności aktywacyjnych naszego przywódcy (a przypomnijmy, że jedną z nich jest Rzut bolasem).
Wodzowi Chirpie często towarzyszą Ewokowie myśliwi. W przeciwieństwie do tropicieli, którzy preferują walkę bezpośrednią, ta formacja chętniej korzysta z łuków, by atakować wrogów z dystansu. Tak naprawdę różnice są jednak marginalne, a wszyscy Ewokowie pozostają niebezpiecznymi przeciwnikami niezależnie od sposobu walki i odległości.
Aby dodatkowo wzmocnić swoje ataki dystansowe, myśliwi wykorzystują Skoordynowany ostrzał. Ta zdolność reakcyjna pozwala im przygwoździć wroga atakowanego przez innych Ewoków zanim zostanie wykonany rzut kośćmi. Oprócz tego mogą skorzystać z Ukradkowego podejścia, by wykonać zryw i akcję skupienia lub zdobyć żeton przyczajenia. Ten ostatni to z resztą ważny element ich strategii, otrzymują go bowiem już podczas przygotowania do gry dzięki biegłości w sztuce Kamuflażu. W swojej strategii wykorzystują też ważną zasadę Ewoków, W liczbie siła, zwiększając swój potencjał w walce, gdy w pobliżu znajdują się sojusznicy z tej samej rasy.
Największe różnice w możliwościach poszczególnych formacji Ewoków można zaobserwować, porównując ich style walki. Myśliwi chętniej wyruszają na Wyprawy, które pozwalają nim na skuteczne przygotowanie ataków dystansowych. Ten potencjał odzwierciedlony jest zarówno w liczbie kości ataku i obrony, jak i w tabeli wyszkolenia przypisanej do Łuku, w której znajdziemy zarówno obrażenia, jak i trafienia krytyczne. Nie oznacza to jednak, że myśliwi pozostają bezbronni w walce wręcz – Wytrwały atak pozwala im na zadawanie obrażeń nawet przy niskich wynikach, a Świadomość sytuacji zapewnia solidną obronę. Z kolei drzewko wyników walki doskonale łączy strategiczne możliwości z ofensywnym potencjałem. Znajdziemy tu szansę na rozbrojenie wroga, odepchnięcie go i nałożenie na niego zagrożenia, co w połączeniu z efektem Skoordynowanego ognia czyni z Ewoków myśliwych prawdziwych ekspertów od unieruchamiania przeciwników.
Jak widać zarówno wódz Chirpa, jak i Ewokowie myśliwi to groźne jednostki, których nie warto lekceważyć – imperialni żołnierze przekonali się o tym aż nazbyt boleśnie podczas bitwy o Endor. Ty również masz okazję sprawdzić, jak satysfakcjonujące jest zwycięstwo nad rzekomo silniejszymi wrogami – obserwowanie, jak żołnierze i dowódcy umykają przed gradem strzał lub dźgnięciami włóczni jest naprawdę niezwykle satysfakcjonujące! Opisywane dzisiaj jednostki znajdziesz w zestawie dodatkowym Ee Chee Wa Maa, a reszta Ewoków czeka w rozszerzeniu Yub Nub. Te i inne zestawy z serii możesz nabyć o tutaj, w naszym sklepie.