Karty jednostek i karty walki

w pojedynkowej grze figurkowej

Star Wars: Shatterpoint!


Witajcie w kolejnej odsłonie naszej serii tekstów o szczegółach gry Star Wars: Shatterpoint! Tym razem zastanowimy się, co sprawia, że bohaterowie z najodleglejszych krańców galaktyki podczas rozgrywek ożywają na naszych oczach i co mają z tym wspólnego statystyki zawarte na kartach jednostek oraz walki. 

Każda figurka, którą umieszczamy w obszarze gry, reprezentuje jakąś postać, a ta z kolei jest ściśle związana z konkretną kartą jednostki, która objaśnia zasady jej działania. Zawiera ona podstawowe informacje takie jak nazwa jednostki, jej rodzaj i koszt punktowy. Ponadto znajdziesz tam listę wszystkich zdolności, jakich dana jednostka może używać, a także statystyki związane z tym, ile obrażeń może przyjąć, zanim zostanie osłabiona lub pokonana. 

Przyjrzyj się karcie generała Anakina Skywalkera. Lista jego zdolności zajmuje większą część karty, podczas gry pozostałe informacje umieszczone są na dole: po lewej znajdują się cechy, a po prawej wartość wytrzymałości i kondycji. Kondycja to liczba obrażeń, która powoduje, że jednostka zostaje osłabiona. Ale nie martw się – osłabienie nie wyklucza naszego bohatera z walki! Jednostka zostaje pokonana i opuszcza pole bitwy tylko wtedy, gdy zakończy aktywację z liczbą żetonów okaleczenia równą albo większą niż jej wytrzymałość. Tak więc Anakin zostaje osłabiony po przyjęciu 11 obrażeń, a do jego pokonania potrzeba 3 żetonów okaleczenia. 

Zdolności jednostek w Star Wars: Shatterpoint dzielą się na kilka rodzajów, które określają, kiedy można ich użyć. Poniżej przedstawiamy różne rodzaje zdolności, którym odpowiadają różne symbole.

Na pierwszy rzut oka widzimy, że Anakin ma jedną zdolność aktywacyjną, dwie reakcyjne i jedną indywidualną (ponieważ należy do jednostek głównych). Koszt Skoku Mocy wynosi 1, dla Położę temu kres jest to 2, a Odbicie jest darmowe. Zgodnie z zasadą rządzącą zdolnościami indywidualnymi, Anakin nigdy nie będzie musiał wydawać punktów Mocy, by skorzystać z No to zaczynamy zabawę

Pamiętacie żetony okaleczenia, o których mówiliśmy przed chwilą? Wskazywanie, kiedy jednostka zostaje pokonana, nie jest ich jedynym zastosowaniem. Za każdy żeton osłabienia i okaleczenia jednostka musi wydać 1 Moc, by skorzystać ze zdolności aktywacyjnych i reakcyjnych. Tak więc Anakin z 1 żetonem okaleczenia musiałby wydać 2 żetony Mocy, by skorzystać ze Skoku Mocy i 1, by użyć Odbicia. Ranienie wrogich jednostek jest więc bardzo ważnym elementem strategicznym! Nie tylko przybliża nas do zwycięstwa, ale też utrudnia działania przeciwnikowi, ponieważ korzystanie ze zdolności będzie coraz bardziej uszczuplało i tak ograniczone zasoby Mocy.

Zanim przejdziemy dalej, poświęćmy chwilę zdolnościom taktycznym naszych bohaterów. To prawdopodobnie najsilniejsze umiejętności dostępne w grze: pozwalają jednostkom współpracować ze sobą, zapewniając sojusznikom określone premie. 

Przyjrzyj się zdolności Duma Mandalory. Ma ją zarówno Gar Saxon, jak i Bo-Katan Kryze. 

Dzięki Dumie Mandalory postaci z cechą Mandalorianin stają się niesamowicie mobilne: mogą się przemieszczać nawet jeśli nie są aktywowane. Zdolności taktyczne bardziej niż jakiekolwiek inne łączą się ze słowami kluczowymi, które opisują poszczególne jednostki. Właśnie dlatego podczas tworzenia oddziałów i grup uderzeniowych warto uważnie przyglądać się zdolnościom taktycznym wybranych jednostek i szukać powiązań między ich cechami. W ten sposób zyskasz pewność, że te potężne efekty zostaną w pełni wykorzystane na korzyść Twojej drużyny. 

Style walki poszczególnych bohaterów Gwiezdnych Wojen definiują ich niemal tak wyraźnie jak osobowość czy pochodzenie. Od czasu ikonicznego pojedynku na miecze świetlne między Obi-Wanem Kenobim a Darthem Vaderem w „Nowej Nadziei”, walka wielokrotnie stanowiła centrum kosmicznych wydarzeń. Nie inaczej jest w Star Wars: Shatterpoint! Każda z dostępnych jednostek ma swój własny, unikalny styl walki, co dodatkowo ubarwia bezpośrednie starcia, oferując graczom szeroki wachlarz taktycznych możliwości.

Mechanizmy związane z walką są tak istotne dla całej rozgrywki, że poświęcimy im osobny artykuł – wtedy zagłębimy się w system, który przenosi na stół dynamiczne akcje i pojedynki na blastery. Dziś chcielibyśmy wspomnieć jedynie, że wszystkie postacie oprócz kart jednostek posiadają też własne karty walki. Zawierają one tabele wyszkolenia, atrybuty walki dystansowej i bezpośredniej, a także drzewko wyników walki (o nim również więcej opowiemy przy innej okazji). Co więcej, karty walki niektórych jednostek (zazwyczaj są to jednostki główne) mają dwie strony reprezentujące dwa zupełnie różne style walki! Przy każdej aktywacji jednostki gracz decyduje, z której strony chce skorzystać, co stanowi kolejny element strategiczny i nadaje postaci indywidualnego charakteru.

Dziś zatrzymamy się w tym miejscu. W kolejnym artykule przyjrzymy się bliżej, jak można wykorzystać karty walki i co sprawia, że rozgrywki w Star Wars: Shatterpoint są tak dynamiczne i ekscytujące!