Projekt GIPF to seria abstrakcyjnych gier logicznych, które łączą w sobie prostotę zasad oraz liczne możliwości strategiczne. Tytuły te stanowią znakomite ćwiczenia dla umysłu, co zapewniło im liczne nagrody i wyróżnienia przyznane na całym świecie. Dwie gry z serii - GIPF oraz YINSH - ukazały się w odświeżonych wydaniach w czerwcu bieżącego roku, natomiast już niebawem nakładem wydawnictwa Rebel ukaże się kolejny tytuł należący do projektu: Tzaar.
 

Tzaar to gra, która oryginalnie jako druga pojawiła się pod szyldem Projektu GIPF.  

W tej odsłonie każdy z graczy zaczyna partię z kompletem 30 pionów w swoim kolorze. Piony te występują w trzech rodzajach - Tzaar, Tzarra i Tott. Stanowią one nierozerwalną trójcę -  w każdym momencie gry gracz musi posiadać na planszy co najmniej 1 pion każdego rodzaju.

Początkowe ilości poszczególnych pionów to:

  • Tzaar - 6 sztuk,

  • Tzarra - 9 sztuk,

  • Tott - 15 sztuk.

Kolejno od lewej: Tzaar, Tzarra, Tott.
 

 Zwycięstwo w grze TZAAR można osiągnąć na jeden z dwóch sposobów:

  1. Pozbawienie przeciwnika 1 rodzaju pionów - zgodnie z opisaną wcześniej zasadą Tzaar. Tzarra oraz Tott muszą współwystępować na planszy, tym samym utrata wszystkich pionów jednego rodzaju oznacza przegraną.
     

  2. Doprowadzenie do sytuacji, w której przeciwnik nie jest w stanie w swojej turze przejąć żadnego z naszych pionów (przejmowanie pionów jest obowiązkowym ruchem, o czym poniżej).

Przebieg gry

Przed rozpoczęciem rozgrywki należy losowo rozmieścić wszystkie piony na planszy  - polami gry są przecięcia linii.

Partię rozpoczyna gracz kierujący białymi pionami. W pierwszej turze wykonuje on tylko 1 ruch - przejęcie piona przeciwnika. Zasady przejęcia piona są bardzo proste: należy wybrać jeden ze swoich pionów i przesunąć go na sąsiednie pole zajęte przez pion przeciwnika. Tak zdobyty pion zdejmuje się na stałe z planszy.

Następnie rozpoczyna się tura gracza kierującego czarnymi pionami. Począwszy od teraz już do końca partii gracze w swoich turach wykonują po 2 ruchy:

Pierwszy ruch w turze jest zawsze przymusowym przejęciem piona przeciwnika. Gracz może przejąć pion na sąsiednim polu, bądź pierwszy pion przeciwnika, jaki jego atakujący pion napotka po przebyciu w linii prostej dowolnej liczby pustych pól. Gracz zdejmuje pion przeciwnika z planszy, a w jego miejsce kładzie swój atakujący. Nie ma znaczenia, jakiego rodzaju są piony uczestniczące w ruchu, ważna jest natomiast ich siła - pion atakujący musi mieć przynajmniej taką samą siłę, jak przejmowany pion (kwestia siły pionów zostanie wyjaśniona w kolejnym akapicie).

W drugim ruch w turze gracz może wybrać 1 z 3 możliwości. Może on:
 

  1. Dokonać drugiego przejęcia - zasady są takie same, jak przy przymusowym przejęciu. Przejęcie to może być dokonane tym samym pionem, którym wykonano pierwsze przejęcie, jak i innym pionem.

  2. Wzmocnić piona (zwiększyć jego siłę) - aby wzmocnić pion (lub stos) , gracz nakłada go na inny pion/stos znajdujący się na sąsiednim polu albo na polu, które napotka po przebyciu w linii prostej dowolnej liczby pustych pól. Nie ma limitu pionów, które mogą tworzyć stos. Bez względu na swoją wysokość stos jest zawsze traktowany jako całość! Jako całość się porusza i jako całość podlega przejęciu. Należy też pamiętać, że tylko wierzchni pion w stosie liczy się jako przedstawiciel swojego rodzaju.

  3.  Spasować - jeśli gracz nie chce wykonać drugiego ruchu, może on zakończyć swoją turę.

Gra kończy się, gdy jeden z graczy nie może dokonać obowiązkowego przejęcia albo gdy jednemu z graczy skończą się wszystkie piony jednego rodzaju.

Tzaar to znakomite wyzwanie intelektualne dla miłośników gier logicznych. Każdy ruch gracza musi być dobrze przemyślany. Kluczem do zwycięstwa jest tutaj zachowanie balansu. z jednej strony niewątpliwie warto jest ustawiać piony w stosy, zwiększając tym samym ich siłę, co utrudni przeciwnikowi ich zdobywanie. Z drugiej zaś tworzenie stosów wiąże się ze zmniejszeniem swoich możliwości - mniej pionów to mniej możliwości na zaatakowanie przeciwnika, ponadto trzeba uważać, by nie stracić wszystkich pionów w jednym rodzaju. Tzaar to gra wyborów, w której każda decyzja wpływa na całą rozgrywkę.

  • Planowana data premiery: pierwszy tydzień grudnia 2016 r.
  • Sugerowana cena detaliczna: 109,95 zł.
  • Instrukcja: Tzaar - instrukcja PL