Obserwatorze przyrody, pora na nową wyprawę! Bacznie obserwuj niebo, by w porę wychwycić nadchodzący deszcz, a jeśli pogoda jednak dopisze, wybierz się nad strumień, by z kładek i mostów obserwować duże zwierzęta. Nieco dalej znajduje się dolina tulipanów, gdzie wszechobecne wiatraki pięknie kontrastują z barwnymi łanami kwiatów. Ta sceneria świetnie prezentuje się z ziemi, ale możesz też wsiąść na pokład balonu, lub wspiąć się na pobliską wieżę, by z wysoka podziwiać okoliczną faunę i florę. Na koniec przyjdzie czas, by zejść do jaskini i sprawdzić, co kryje się pod ziemią. Czy znajdziemy tam jakieś nietypowe gatunki zwierząt albo roślin?

Mamy przyjemność ogłosić, że jeszcze w 2024 roku na rynku ukaże się drugie duże rozszerzenie do gry Łąka – po Z biegiem strumienia przyszedł czas na Księgę wypraw! Dzięki niej będziemy mieli okazję wyruszyć w fascynującą podróż prowadzącą od malowniczych łąk aż do urokliwej jaskini. Podczas każdej z sześciu wypraw odbywających się na interaktywnej planszy w postaci księgi będziemy nagradzani za nietuzinkowe spojrzenie na odkrywany świat przyrody. W ramach wyzwań zdobędziemy unikalne doświadczenia, dzięki którym rozbudujemy swoją Łąkę na nowe sposoby.


Małe i duże przygody

Wraz z rozszerzeniem wprowadzamy do gry specjalny tryb wędrówki, który polega na rozegraniu po kolei każdej z wypraw. Swoje osiągnięcia będziemy mogli notować na specjalnym arkuszu, zachęcamy więc do zabawy w stałym gronie. Jednocześnie nic nie stoi na przeszkodzie, by rozgrywać poszczególne wyprawy pojedynczo, wybierając te, których zasady najbardziej nam odpowiadają. Każda strona księgi to inne wyzwanie dodające nowe elementy strategiczne lub zmieniające znane z podstawowej wersji gry warunki punktacji. 

Początek

Na pierwszym etapie naszej podróży musimy bacznie rozglądać się wokół, a w szczególności obserwować niebo. Możemy na nim dostrzec chmury w fantazyjnych kształtach, jednak gdy ich kolor zacznie być niebezpiecznie ciemny, może to zwiastować zbliżające się załamanie pogody! 

Zmienne warunki atmosferyczne reprezentują specjalne wskaźniki, które umieszczamy w losowych wcięciach planszy głównej. Od tej pory, gdy weźmiemy na rękę kartę z rzędu lub kolumny z takim właśnie wskaźnikiem, przesuniemy nasz pionek na specjalnym torze. To z kolei umożliwi nam pozyskiwanie nowych i niezwykle cennych kart pogody, zapewniających punkty zwycięstwa i umożliwiających wykonywanie dodatkowych akcji.

Mostki 

W kolejnym etapie naszej wyprawy udamy się na trudno dostępne, podmokłe tereny. W takich miejscach obserwacja przyrody jest trudniejsza i bardziej niebezpieczna – zdecydowanie nie powinniśmy wchodzić do rzeki! Na szczęście wszechobecne mostki oraz kładki ułatwią nam zadanie i umożliwią obserwowanie okolicznych zwierząt w nadziei na spotkanie nowych okazów.

W ramach tej wyprawy do rozgrywek dodajemy planszetki strumienia, które przedzielą nasze obszary łąki na dwie części, a także żetony mostków oznaczone różnymi symbolami. Od tej pory realizacja celów wymagać będzie zebrania odpowiednich symboli po właściwej stronie, co oznacza, że będziemy musieli zadbać o obie części naszej łąki. Spełnienie wymogów któregoś z mostków pozwala obrócić go na drugą stronę i zdobyć punkty zwycięstwa, a gdy odwrócimy drugi mostek, dodatkowo zdobywamy jedną z cennych kart wyprawy. Dzięki temu umieszczanie kart w obszarach nabiera jeszcze bardziej strategicznego charakteru!

Wiatraki

Przejdźmy kilka kroków dalej, a naszym oczom ukaże się barwna dolina tulipanów. To jeden z piękniejszych przystanków na naszej trasie: ceglane i drewniane wiatraki wspaniale kontrastują z żółto-czerwonymi łanami kwiatów. Warto spędzić tu trochę czasu, a może nawet podejść bliżej, by jeszcze dokładniej przyjrzeć się tym wspaniałym budowlom.

Na tym obszarze będziemy podążali wyznaczonymi ścieżkami, co wiąże się z pewnymi ograniczeniami dotyczącymi zagrywania kart podłoży: każdą kolejną musimy wykładać po prawej stronie już zagranej. Na żetonach ścieżek znajdują się też symbole, które stanowią dodatkowe cele: gdy zagramy kartę, której symbol odpowiada temu na ścieżce poniżej, możemy przesunąć pionek oraz obrócić śmigi naszego wiatraka, by skorzystać z dodatkowych akcji.

Balony

Ciekawe wydaje się obserwowanie przyrody z lotu ptaka – nowa perspektywa może też ułatwić wypatrywanie innych gatunków zwierząt i roślin. Zapraszamy więc na lot balonem! W trakcie warto nie tylko podziwiać widoki, ale też na bieżąco śledzić kierunek wiatru i obserwować kompas, by w odpowiednim momencie podjąć decyzję o zakończeniu wycieczki w przestworza.

Gdy otworzymy księgę wypraw na tej stronie, zyskamy nowe miejsca na umieszczanie żetonów szlaku, a wraz z nimi dostęp do powietrznych wycieczek. Podczas tej wyprawy cele są reprezentowane przez żetony balonów: wskazują one konkretne zestawy symboli, jakie musimy zgromadzić w swoim obszarze łąki. Oprócz tego do gry dołączają dwa tory, po których będziemy poruszać swoje pionki, by zyskać dostęp do akcji dodatkowych.

Wieża widokowa

Jeśli spodoba nam się obserwowanie przyrody z wysokości, możemy też skorzystać z pobliskiej wieży widokowej. Jej odkrywanie poszerzy naszą perspektywę – dosłownie i w przenośni, bo zwiedzanie kolejnych pięter budynku pozwoli nam dowiedzieć się więcej o okolicznej faunie i florze.

Wraz z tą wyprawą do gry dołącza nowy obszar gry: wieża widokowa zbudowana z 6 poziomów. Aby zyskać do nich dostęp, musimy rozbudowywać naszą łąkę w górę, w ramach kolumn, do których wliczają się zarówno podłoża, jak i zagranie na nich karty obserwacji. Z wieżą łączą się też nowe żetony szlaku, które będziemy mogli zdobyć poprzez wymianę. Znajdujące się na nich lornetki umożliwiają korzystanie ze specjalnych akcji w zależności od tego, na którym poziomie budynku znajdziemy się w danej rundzie.

Jaskinia

W ostatnim etapie naszej wędrówki przyjdzie czas, by założyć na głowy latarki, sprawdzić mocowania plecaków i zejść pod ziemię. W jaskini czeka na nas wiele nowych gatunków roślin i zwierząt, ale może uda nam się wypatrzeć coś jeszcze? 

Sercem tego etapu są malowidła naskalne. Aby zdobyć któreś z nich, musimy posiadać w swoim obszarze łąki odpowiedni zestaw symboli, a następnie umieścić żeton szlaku w jednym z wcięć w księdze wypraw. Pozyskiwanie malowideł umożliwia też przemieszczanie się w głąb jaskini – kolejne pola oferują ciekawe akcje specjalne i cenne premie.


Łąka: Księga wypraw to rozszerzenie przeznaczone do gry z podstawową wersją Łąki (bez dodatku Z biegiem strumienia). W zabawie może wziąć udział 1-4 osób w wieku od 10 lat, a rozgrywka potrwa 30-60 minut. Swój egzemplarz możesz zamówić w naszym sklepie, o tutaj. Premiera 15 listopada!