Poznajcie nową

grę intryg i manipulacji

Gra o Tron: Sojusze


„Będę dla was tak samo dobrym lordem jak Eddard Stark. Ale jeśli mnie zdradzicie, to pożałujecie”.

– Theon Greyjoy, Starcie królów

Splątane sieci intryg w Królewskiej Przystani sięgają coraz dalej, a potężni przywódcy knują, jak poszerzyć strefę wpływów i skuteczniej manipulować ludźmi wokół. Nadchodzi zima, a kolejne sojusze są zrywane równie szybko, jak zostały zawarte. Kto okaże się zwycięzcą, gdy opadnie bitewny kurz?

Wydawnictwo Rebel wraz z Fantasy Flight Games ma przyjemność zapowiedzieć Grę o Tron: Sojusze – zupełnie nową karciankę o niepewnej lojalności i nieprzewidywalnej walce o władzę, opartą o świat stworzony przez George’a R.R. Martina w „Pieśni lodu i ognia”!

Wejdź do świata politycznych intryg w tej dynamicznej grze dla 3-6 osób i wciel się w 1 z 9 ikonicznych postaci z „Pieśni lodu i ognia”. Wykorzystaj swoje wpływy, by pozyskać nowych sojuszników i subtelnie manipuluj innymi, by zgromadzić najpotężniejszą małą radę w całym Westeros. Ostrożnie zawieraj sojusze i pamiętaj: nigdy nie wiesz, kiedy któryś z sąsiadów wbije Ci nóż w plecy!


Sojusznicy i wpływy

Podczas rozgrywki Twoim celem jest posiadanie najpotężniejszej małej rady w momencie, gdy gra dobiegnie końca. Za chwilę wyjaśnimy, czym dokładnie jest owa „mała rada”, ale najpierw porozmawiajmy o tym, jak będziesz gromadzić punkty władzy niezbędne do zwycięstwa.

W grze występują dwa źródła punktów władzy: karty sojuszników oraz żetony władzy. Sojusznikami, jak nietrudno się domyślić, są postaci znane z „Pieśni lodu i ognia”, zapewniające określoną moc radzie, w której zasiadają. Z kolei żetony władzy to dodatkowe kafelki o wartości od 1 do 3 punktów. Możesz wzmacniać nimi swoje rady w trakcie gry, ale do samego końca nie dowiesz się, jaka jest wartość żetonu, którego użyjesz.

Każdy z graczy ma dwie rady: jedną po lewej, a drugą po prawej stronie. Za każdym razem, gdy zdobywasz sojusznika lub żeton władzy, możesz wybrać, w której ze swoich rad chcesz go umieścić. Jest jednak pewien haczyk: każdą z rad dzielisz z jednym ze swoich sąsiadów, co oznacza, że zwiększając siłę własnej rady, zawsze wspierasz również któregoś z nich. Małą radą jest ta spośród Twoich rad, która ma niższą całkowitą wartość władzy. Aby wygrać, musisz doprowadzić do tego, by miała więcej punktów władzy niż małe rady pozostałych graczy.

Cersei i Euron dzielą ze sobą radę A, w której znajduje się karta sojusznika i żetony władzy. Z kolei Euron dzieli się radą B i znajdującymi się w niej kartami sojuszników i żetonami władzy z Melisandre.

Każda runda zaczyna się od odkrycia karty z talii sojuszników – tę osobę będziecie starali się pozyskać w danej rundzie. Odbywa się to drogą licytacji za pomocą kart wpływu. Na początku gry oraz wraz z rozpoczęciem każdej kolejnej pory roku (złożonej z określonej liczby rund zależnej od liczby graczy), każdy lider otrzymuje 10 kart wpływu. Mają one określoną wartość, a ich suma składa się na wartość oferty złożonej w danej rundzie. Uczestnicy kolejno zagrywają swoje karty do momentu, aż wszyscy spasują (co w tej grze nazywamy „uklęknięciem”). Sojusznik trafia do gracza, który uzyskał w licytacji najwyższą łączną wartość wpływu. 

Jednak karty wpływu to coś więcej niż tylko liczby zawarte w lewym górnym rogu; prezentują też szeroką gamę umiejętności, które, w zależności od tego, kiedy zostaną użyte, mogą całkowicie zmienić bieg gry. Plotki i kłamstwa mogą zmusić jednego z graczy do odrzucenia z ręki cennej karty, podczas gdy Liczenie miedziaków pozwala dobrać kartę w późniejszej fazie licytacji. Jeśli wiesz, że przegrasz licytację na rzecz jednego ze swoich sąsiadów, możesz użyć Pociągania za sznurki, aby upewnić się, że sojusznik zostanie dodany do jednej z Twoich rad. A gdy skusi Cię wysoka wartość wpływu (aż 11 punktów!) na karcie Gra o tron, uważaj, by ktoś inny nie zagrał Zdrady, która zwróci Twoje własne karty przeciwko Tobie!

Każdy z liderów uklęknął. Tyrion ma przed sobą 3 karty o całkowitej wartości wpływu „12”. Cersei natomiast ma przed sobą 2 karty, których całkowita wartość wpływu wynosi „15”. Cersei wygrywa licytację i pozyskuje kartę aktualnego sojusznika.

Oprócz pozyskania sojusznika, zwycięzca licytacji może również dodać losowy żeton władzy (bez podglądania jego wartości) do jednej ze swoich rad. Pamiętaj, że to Ty decydujesz, w której radzie umieścić sojusznika i żeton (chyba że efekty kart mówią inaczej) i że każdą ze swoich rad dzielisz z innym graczem. Podejmuj przemyślane decyzje!

Oczywiście sojusznicy wnoszą do gry znacznie więcej, niż tylko wartość punktową dodawaną do siły rady. Niektórzy z nich, jak Tywin Lannister czy Hodor, mają zdolności aktywowane „w chwili pozyskania”, które rozpatruje się w momencie, gdy ktoś wygra licytację. Inni, jak Ser Davos Seaworth czy Benjen Stark, ujawniają swoją moc “w tej rundzie”, dodając dodatkowe zasady do fazy licytacji. Jeszcze inni, jak Mance Rayder, dysponują ujemną wartością punktową, pozwalającą sabotować poczynania innych graczy, a sojusznicy tacy jak Sandor Clegane mogą nawet zabić członka czyjejś rady i doprowadzić do odrzucenia jego karty, co znacząco wpływa na układ sił przy stole. 


Zwycięstwo w grze

Gra kończy się pod koniec zimy. Uczestnicy odkrywają wszystkie żetony władzy przydzielone swoim radom i dodają ich wartości do wartości władzy kart sojuszników w danej radzie. Po obliczeniu całkowitej władzy poszczególnych rad każdy lider ustanawia swoją małą radę – jest to ta z jego rad, która ma mniejszą władzę. Gracze porównują wartości władzy swoich małych rad i wyłaniają zwycięzcę.

Jeśli dojdzie do remisu, wygrywa ten z remisujących liderów, którego druga rada ma większą władzę. Oznacza to, że chociaż mała rada jest istotniejsza, warto utrzymywać wysoki poziom punktowy po obu stronach. Nie należy jednak przesadzać: w końcu budując swoją potęgę, pomagasz też sąsiadom! W tym właśnie tkwi urok rozgrywek w Sojusze. 

Mała rada Daenerys i Jona ma całkowitą władzę równą 17, czyli o 1 więcej niż rada Olenny i Tyriona. Daenerys i Jon remisują, więc muszą porównać wartości władzy swoich drugich rad. Władza rady Jona to 22, a Daenerys – 20. Jon wygrywa!


Niepewna lojalność

Czy to właśnie Ty zostaniesz najpotężniejszym przywódcą Królewskiej Przystani? Stań do walki i spróbuj przechytrzyć znajomych w tej ekscytującej grze pełnej intryg i politycznych manipulacji!

Już teraz zamów swoją kopię karcianki Gra o Tron: Sojusze u lokalnego dostawcy lub w naszym sklepie: o, tutaj!