Terraformacja Marsa: Ekspedycja Ares (2022)
Niezależna gra karciana w uniwersum Terraformacji Marsa!
Aktualności
04.09.2024 | Przegląd gier i dodatków z serii Terraformacja Marsa23.03.2022 | Rzut oka na grę Terraformacja Marsa: Ekspedycja Ares
Kup teraz w sklepie
W czasach niesłychanego dobrobytu i postępu ludzkości wreszcie jesteśmy gotowi, by przekroczyć dotychczasowe granice i zbudować nowy dom pośród gwiazd. Mars to nie tylko nowy świat, który zapewni dom rosnącej populacji. To także pierwszy krok z wielu, które poprowadzą ludzkość w kierunku wykorzystania potencjału całego wszechświata.
Ekspedycja Ares to nowa, dynamiczna i zupełnie niezależna gra w uniwersum Terraformacji Marsa, oparta o budowanie silnika produkcyjnego. Podczas rozgrywki uczestnicy kierują międzyplanetarnymi korporacjami i dążą do tego, aby zamienić Marsa w nadającą się do zamieszkania, dochodową planetę. Robią to, inwestując w karty projektów, które bezpośrednio lub pośrednio przyczynią się do terraformowania planety. Aby wygrać, gracze starają się osiągnąć wysoki współczynnik terraformacji i zgromadzić jak najwięcej punktów zwycięstwa.
Na czym to polega?
Rozgrywka przebiega w rundach. W każdej z nich gracze wybierają po 1 z 5 faz, co wpływa na to, jakie działania będą dostępne w danej rundzie. Oznacza to, że każda runda jest inna. Może obejmować zagrywanie nowych kart projektów, wykonywanie akcji standardowych i akcji związanych z projektami, generowanie dochodu i zasobów czy badania, które pozwalają dobrać więcej kart projektów. Aby przyśpieszyć rozgrywkę, gracze powinni rozpatrywać poszczególne fazy jednocześnie!
Na planszy znajdują się 3 tory: Poziomu tlenu, temperatury i współczynników terraformacji graczy, a także pola, na których umieszcza się wszystkie obszary oceanów – w trakcie rozgrywki są one odwracane na drugą stronę. Gra dobiega końca, gdy wszystkie wskaźniki osiągną maksymalny poziom. Wtedy życie na Marsie, choć może jeszcze nie będzie komfortowe, stanie się możliwe!
Czym Ekspedycja Ares różni się od zwykłej Terraformacji Marsa?
- Plansza gry jest znacznie mniejsza i służy jedynie do śledzenia postępu wskaźników globalnych i aktualnego poziomu współczynnika terraformacji graczy. Nie umieszczamy na niej żadnych obszarów.
- Poszczególne kroki i fazy gracze rozpatrują jednocześnie.
- Gdy któryś z wskaźników (temperatura, poziom tlenu, oceany) osiągnie maksymalną wartość, wszyscy gracze mogą jeszcze zdobywać WT, podnosząc ten wskaźnik, ale tylko w fazie, w której osiągnął maksymalną wartość.
- Gracze nie płacą za wzięcie kart projektów na rękę, mogą natomiast w dowolnym momencie odrzucać karty projektów z ręki, aby otrzymać za każdą z nich 3 M€.
- Stal i tytan nie są fizycznymi zasobami. Zamiast tego obniżają koszt zagrywania kart z określonymi symbolami kategorii. W grze nie ma zasobów energii ani obszarów miast.
- Niektóre karty produkcji są powiązane z liczbą symboli określonej kategorii - gracz aktualizuje odpowiedni poziom produkcji na swojej planszy za każdym razem, gdy zagra kartę z danym symbolem (zamiast liczyć tylko symbole, które posiadał w chwili zagrywania karty produkcji).
Dlaczego pokochasz tę grę?
- To zmodyfikowana wersja znanej, rozbudowanej planszówki. Świetnie się sprawdzi jeśli nie macie czasu na długie rozgrywki, a jednak lubicie satysfakcję z budowania silnika produkcji i klimat kosmicznej ekspansji.
- To również doskonała propozycja wprowadzająca do uniwersum Terraformacji Marsa: ma mniej zasad do przyswojenia i pozwala zapoznać się z podstawowymi mechanizmami gry, symbolami, efektami kart.
- Dzięki temu, że uczestnicy równocześnie rozpatrują poszczególne kroki i fazy, Ekspedycja Ares jest grą dynamiczną i pozbawioną przestojów i pozwala każdemu skupić się na budowaniu własnej strategii.
Ważne informacje
- autor:
- Sydney Engelstein, Jacob Fryxelius, Nick Little (I)
- ilustrator:
- William Bricker, Isaac Fryxelius, Garrett Kaida, Jason D. Kingsley
- wydawca:
- Rebel
dodatkowe pliki do pobrania:
zawartość pudełka:
- plansza
- 4 dwuwarstwowe plansze graczy
- 244 karty
- 3 przekładki do kart
- Ponad 200 plastikowych kostek i znaczników
- 38 tekturowych żetonów i kafelków
- 2 plastikowe tacki na zasoby
- instrukcja
- przewodnik „Szybki start”
Mechanika i tematyka
wybór karty | karty | ekonomiczna | środowisko | zarządzanie ręką | przemysł i wytwarzanie | science fiction | zbieranie zestawów | jednoczesny wybór akcji | odkrywanie kosmosu | rywalizacja | zmienna kolejność faz | zróżnicowane moce graczy |