Ależ szeryfie, to tylko jabłka...!
Na targ do Nottingham zjeżdżają kupcy z całej okolicy – powszechnie wiadomo, że można tam dobrze zarobić, a nieco ciszej dodaje się, jakie towary są tak naprawdę pożądane. Owszem, można sprzedawać żywność, jak wszyscy, jednak jeśli chcemy naprawdę się wzbogacić, w miasteczku łatwo znajdziemy amatorów zgoła innych produktów. Trunki, przyprawy, materiały… Słowem: kontrabanda. To ona może stać się naszą przepustką do dobrego, dostatniego życia.
Tylko jak wwieźć ją do Nottingham, skoro bagaże kontrolowane są przez Szeryfa i jego pomocników?
„A w tej torbie to co szanowny handlarz przewozi?"
Szeryf z Nottingham to genialna gra blefu i negocjacji, w której przebieg rozgrywki w pełni zależy od zasiadających do stołu graczy. W każdej rundzie jeden z uczestników pełni rolę Szeryfa, który ma stać na straży praworządności i kontrolować wwożone do miasta towary. Pozostali gracze będą odgrywali role kupców przybywających na targ w Nottingham. Handlarze przewożą różnego rodzaju dobra, które dzielą się na towary legalne oraz kontrabandę. Wwiezienie do miasta tej drugiej daje znacznie większy zysk, jednak jest bardzo ryzykowne – Szeryf ma bowiem prawo kontrolowania bagażu każdego z uczestników zabawy. Prawo, ale nie obowiązek! To bardzo ważne, bo daje furtkę do stanowiących istotę gry negocjacji.
Panie Szeryfie, ale ja bardzo proszę, w torbie same jabłka, więc po co marnować czas? Nie lepiej zrelaksować się przy miodzie? Akurat mam tutaj jedną taką baryłkę…
Szeryfowi możemy obiecywać towary: zarówno legalne, jak i nielegalne, ale również pieniądze i wszelkiego rodzaju przysługi. W negocjacjach będziemy brali udział jednocześnie, więc oprócz dbania o własny interes, możemy sabotować poczynania przeciwników. Pamiętajmy, że naszym celem jest zgromadzenie jak największej liczby punktów – zarówno dzięki towarom, jak i pieniądzom, które zarobimy!
Szeryf i jego pomocnicy
Dzięki dodatkowi Wesoła Kompania możemy zaprosić do stołu dodatkowego, szóstego gracza, ale to nie koniec niespodzianek! Obecność kolejnej osoby umożliwia zmianę miejsc: zamiast Szeryfa do kontroli przystąpią jego pomocnicy. Przekupienie dwóch osób zamiast jednej jest zdecydowanie trudniejsze, zwłaszcza gdy nasza propozycja rywalizuje z ofertami innych graczy. To będzie wyzwanie nawet dla najbardziej wytrawnych handlarzy!
Co więcej, niezależnie czy zdecydujemy się grać z Szeryfem, czy z jego zastępcami, dzięki dodatkowi mamy możliwość dołączenia do naszej zabawy specjalnych kart Praw. W każdej rundzie Szeryf wybiera dwie dodatkowe zasady, które będą obowiązywały wszystkich handlarzy. Przykładowo: może się okazać, że w tej rundzie któryś z legalnych towarów będzie traktowany jako kontrabanda! Specjalne zasady wpływają na taktykę graczy i sprawiają, że poszczególne rundy jeszcze bardziej się od siebie różnią.
Nowe wyzwania, nowe stawki
Wieść o tym, że w Nottingham można kupić praktycznie wszystko, szybko się rozeszła, więc i zapotrzebowanie rynku szybko uległo zmianie. Dzięki temu Wesoła Kompania to nie tylko ułatwienia dla stróżów prawa – również handlarze będą mieli okazję spróbować czegoś nowego. Dodatek wprowadza karty celów, których realizacja – choć nie należy do najprostszych – zapewnia bonusowe punkty na koniec gry.
Pierwsze z rozszerzeń, Czarny Rynek, nagradza tych graczy, którzy jako pierwsi zbiorą wśród przemyconych towarów zestawy trzech jednakowych kart kontrabandy. O realizację tego celu możemy dbać przez kilka rund – w momencie, w którym zbierzemy odpowiedni zestaw, po prostu wymieniamy go na kartę Czarnego Rynku, odrzucając karty towarów. Na podobnej zasadzie działają Specjalne Zamówienia, z tym że ich wypełnienie wymaga posiadania odpowiedniej pary legalnego towaru i kontrabandy.
Na pomoc Wesołej Kompanii!
Kolejne rozszerzenie wprowadza do rozgrywki członków Wesołej Kompanii. Każdy z graczy ma na ręce kartę jednego z nich, a jeśli uda mu się przemycić go do miasta (na takich samych zasadach, jak przemyca się towary), otrzymuje dodatkowe bonusy. Każdy członek Kompanii ma określoną wartość wyrażoną w monetach, którą otrzymujemy po wwiezieniu go do Nottingham, a także zdolność specjalną, dającą nam dodatkowe przywileje. Trzeba jednak pamiętać, że pomoc Wesołej Kompanii, jakkolwiek opłacalna, wiąże się również z dużym ryzykiem. Jeśli zostaniemy przyłapani, grzywna, którą przyjdzie nam zapłacić, będzie bardzo dotkliwa.
Co ważne, wszystkie mini rozszerzenia z dodatku Wesoła Kompania można dowolnie ze sobą łączyć tak, by kolejne rozgrywki były jeszcze bardziej niepowtarzalne.
Handlarzu, widzimy się na targu w Nottingham?
Uwaga!
Karty z najnowszego dodatku, Wesoła Kompania mają polskojęzyczne rewersy – takie jak drugi druk podstawowej wersji Szeryfa z Nottingham. Pierwsza wersja miała napis w języku angielskim. Dodatkowo w związku z dużym odstępem czasu między poszczególnymi drukami, karty z dodatku mają inny odcień niż te w wersjach podstawowych. Jednak ani jedna, ani druga cecha nie ma rzeczywistego wpływu na rozgrywkę – o tym, które karty ostatecznie weźmiemy na rękę, decydujemy w tajemnicy, a następnie towary trafiają do naszej torby, gdzie ich tyły są niewidoczne.